Reeves Gabrel si zaspomínal, pre rubriku „100 Greatest albums of the 90s“ webzinu teamrock.com, na album „Earthling“ Davida Bowieho, na ktorom sa spolupodieľal ako spoluautor, tak aj spoluproducent.
Nielenže si na albume hral na gitare, takisto si bol, v prípade „Earthling“, s Bowiem spoluproducent a spoluautor. O čo ste sa na tomto albume snažili?
Svojho času sa povrávalo, že týmto albumom sa Bowie snažil naskočiť na vlak drum´n´bassu, ale viac bol ovplyvnený tým, čo sa neskôr nazvalo electronica. David si veľmi obľúbil umelcov z tejto scény, Photeka a Trickyho. Ich vplyv bol vtedy veľmi citeľný. Davidovi som to nikdy nepovedal, ale ja som mal v tom čase hlavu plnú Won´t Get Fooled Again, silnej rockovej kapely.
Ako medzi Vami fungovala spolupráca na poli komponovania?
Obaja sme milovali koláže. Ja som k tomu vtedy dosť experimentoval s ProTools a samplingom, čo už dnes vyznieva ako prastará technológia. Takže som vytvoril tie elektronické sekvencie, s ktorými sme nakŕmili počítač, posadili sme sa do štúdia s našími gitarami, ktoré sme so sebou vláčili po cestách, no a spolu sme hrali a spievali do backing trackov. Ďalšia vec, obaja sme boli jednoducho decká z umeleckej školy, takže sme milovali Burroughove metódy strihu. Pokiaľ išlo o texty, David ich celé roky doslova vyťahoval z rukáva. No a nakoniec sa k nám pripojil kamarát s MAC programom, s názvom Verbasizer. Stačilo do všetko nahrať do odsekov a program sa už postaral o mix. Takže, verš, napr. „skončí to v slzách“, mohol nakoniec z toho vyliezť ako „skončí to v chróme“ 😀
Má skladba „Dead Man Walking“ niečo spoločné s Led Zeppelin?
David vravel, že ho to vrátilo do 1960tych rokov, kedy mu Jimmy Page predviedol jeden gitarový riff. Vtedy mu Jimmy povedal: „Mám takýto riff, ale neviem, čo s ním. Nechceš ho?“ Skutočne to znie ako od Page-a, no pripomína to zmutovanú vec od Johnny Burnette Trio. Na turné k „Earthling“ albumu kapela znovuoživila zopár Bowieho starých hitov. No on neznášal hrať skladby v podobe, v akej boli na albumoch. Mal v sebe temperament a čaro skutočného hudobníka. Hudbu vnímal ako umenie. Za tých trinásť rokov, čo som s ním hral, mi dal iba dve rady: 1. Pridaj tomu 2. Prečo tie party hráš tak, ako sú na albume? Vždy chcel, aby sme obliekli tie skladby presne tak, ako sme v danej chvíli boli oblečení my.
Ako sa dnes pozeráš na „Earthling“?
Je to moja najobľúbenejšia nahrávka, ktorú som s Davidom vytvoril. Nahrávali sme ho s myšlienkou, že vytvoríme niečo, čo sme dovtedy nepočuli. A tak bolo vlastne pre našu spoluprácu vždy kľúčové, vytvoriť fundamentálny manifest – vytvoriť niečo nové, čo zachytilo ducha doby.
zdroj: teamrock.com, 07/03/2018