Rozhovor s Robertom Smithom, ktorý poskytol po filmovaní vystúpenia s Kráľovským baletom pre reláciu BBC TV, „Riverside“, britskému fanzinu Alternatives To Valium.
Môžeš nám povedať viac o tanečníkoch, s ktorými ste dnes večer vystupovali? Ide o jednorázovú záležitosť?
Robert: Ide o to, že asi pred štyrmi mesiacmi nás zopár ľudí z Kráľovského baletu oslovilo s myšlienkou, že by chceli tancovať na modernú hudbu, ale nie, že by na ňu tancovali klasický balet. Videli množstvo kapiel, no nakoniec sa rozhodli, že práve The Cure sú k tancu najvhodnejší a nás teda oslovili, či by sme nemali záujem skomponovať niečo pre balet, s ktorým sa odprezentujú v budúcom roku. Tak sme sem dnes večer kúsok z toho priniesli, no nemyslím si, že to bude veľmi fungovať, pretože ich predstava si vyžaduje množstvo tanečníkov. A na druhej strane som vedel, ako to celé nakoniec skončí – nebude na to dostok času a ja sám nechcem, aby to nakoniec zle dopadlo. Ale tento kúsok sme chceli aj tak odprezentovať, tak sme sa rozhodli použiť „Siamese Twins“ s párom tanečníkov. Chceli sme, aby to celé pôsobilo trochu inak. Nechceli sme, aby to bolo iba o The Cure, pretože toto vôbec nie sú The Cure, sme to len ja a Laurence …
To akože The Cure už neexistujú?
To vážne neviem, aj preto sme sa do ničoho nepustili. Veľmi sa zdráham pokračovať a používať pri tom názov The Cure, keď teraz fungujem len s Laurencom. Kopec ľudí však vníma The Cure v zostave ja, Lol a Simon, bez ohľadu na Simonov prínos do hudobnej stránky skupiny je to stále … jednoducho my traja sme reprezentovali, na pozadí kapely, akýsi ideál. Nie som si istý, že by sme mali urobiť nejaké zmeny v zostave a pokračovať ďalej ako The Cure. To by potom znamenalo, že The Cure sú len nejaká obchodná značka. S tým všetkým, čím prispievam ja, nevidím dôvod, prečo by sme to mali brať ako biznis. Zoberte si taký singel „Let´s Go To Bed“, to vôbec nebolo zamýšľané ako singel The Cure. Do vydania toho singla som s nahrávacou spoločnosťou vôbec nekomunikoval. Zamýšľal som to vydať pod názvom Recoil a oni to vydali pod hlavičkou The Cure bez toho, aby to s nami prebrali. To už len dodali, „no ale my sme už dali vytlačiť obaly, boli sme si istí, že si hovoril o The Cure.“ Nenávidím ten singel.
To vážne? Prečo si ho teda odprezentoval, keď sa Ti nepáči?
Preto, že sme to chceli uviesť ako vianočný singel, ale pod názvom, ktorý nikomu nič nepovie. Len sme boli zvedaví, či by sa to hralo. Bolo to také naše cvičenie v oblasti popovej hudby, nič viac. The Cure boli vždy tým, čo robili v minulosti. Vníma to tak iba veľmi málo ľudí, ale v našej hudbe bola vždy nejaká kontinuita, už od čias „Seventeen Seconds“. Ten singel bola len taká bláznivá odbočka, ale fakt, že to bolo vydané pod názvom The Cure, tak sa to okamžite odignorovalo, pretože ľudia očakávali, že to bude znieť ako The Cure. A ja si myslím, že to tak aj znie, veď je tam môj hlas, ale viac som pre to už urobiť nemohol.
Očakával si, že si to fanúšikovia The Cure aj tak kúpia?
Aj preto nenávidím, že sa to vôbec vydalo pod našim názvom, pretože som presne očakával, že si to kopec ľudí kúpi len preto, že sa im páči väčšina z toho, čo sme nahrali v minulosti. Dôvody, prečo sa ľuďom páčia The Cure, prečo sa páči aj mne, sú hlavne v tom, že množstvo vecí, ktoré sme vydali, v sebe obsahujú prvky, ktoré v napr. v „Let´s Go To Bed“ rozhodne nenájdete. „Let´s Go To Bed“ je presne ten druh piesne, ktorú by za normálnych okolností The Cure nikdy nenahrali. Lacné disco, „doo doo doo doo“ rytmika a text, ktorý nedáva zmysel. Nakoniec som bol rád, že sa to skoro nikde nehralo. Kopec ľudí nám vravelo, hlavne z nahrávacej spoločnosti, že toto je konečne SINGEL, že aj keď sa nám to nepáči, že nás to vystrelí do Top20-tky, no nakoniec to neprekonalo ani úspech singla „Hanging Garden“ a to bol absolútne nekomerčný singel.
Zaujíma Ťa vôbec, či budete mať hity alebo komerčný úspech?
Nie. Dokonca ma nezaujíma ani vydávanie nahrávok. Začal som si uvedomovať, že The Cure sú vlastne myšlienka, alebo nejaký finálny inštinkt, že život má nejaký ten zmysel.
Ani kvôli sebe samému Ťa to nezaujíma?
Pozrite, nehráme od júna minulého roka, kedy sme sa so Simonom a Laurcencom rozhodli rozísť. To bolo rozhodnutie to všetko ukončiť. Ja sa odvtedy venujem iným veciam, Laurence sa pustil do jedného, či dvoch projektov a Simon už aj tak funguje v inej kapele.
A čomu sa teda dnes venuješ?
No, odkedy ma Siouxsie And The Banshees požiadali o výpomoc na britskom turné, tak vlastne fungujem s nimi a v stredu odlietame na turné po Japonsku. A chcem s nimi nahrať aj ďalší singel.
To sa k nim chceš teda natrvalo pripojiť?
Nuž, tak to je. A vôbec, celá tá predstava, fungovať alebo nefungovať v kapele, to ma vôbec neoslovuje, pretože teraz pracujem so Severinom na sólovom albume a bude z neho vydaný aj nejaký ten singel. Nakoniec, Budgie a Siouxsie robia niečo podobné, s projektom The Creatures. Mať kapely v kapelách, tam nie je žiaden rozdiel. Chcem povedať, že The Cure budú pokračovať, či o pol roka, či o rok a možno dokonca so Simonom … neviem. To som vlastne nikdy nevedel. Kedysi som o kapelách uvažoval ako o skupine ľudí a aj práve preto som to všetko stopol. Samozrejme, sú prípady, kedy je to očividné, nemôžete mať Siouxsie And The Banshees bez samotnej Siouxsie a možno aj pre The Cure by bolo zložité, ak by tam nebol môj hlas. Ale na druhej strane by mi prišlo hlúpe pokračovať s niečím totálne odlišným a nazývať to The Cure. Odporovalo by to všetkému, čo som v minulosti urobil, aj všetkým mojim snahám.