Hlavne kvôli vizáži boli The Cure, počas ich kariéry, označovaní nálepkou „gothici“. Robert Smith sa však domnieva, že ide o mylný úsudok, založený výlučne na vzhľade a nie hudbe.
Gothické hnutie sa rozhýbalo začiatkom 1980tych rokov a v období predtým sa ľuďom, ktorí vyzerali ako Robert, neprisudzovalo žiadne označenie. The Cure už fungovali niekoľko rokov predtým, než toto hnutie, ako subkultúra, nabralo na sile a dnes je dokonca Robert Smith považovaný za praotca tejto scény. Frontman The Cure však považuje spájanie jeho osoby a kapely s touto subkultúrou za prehnané a mimo realitu.
Pojem „gothický rock“ sa po prvýkrát objavil na konci 1960tych rokov a stalo sa tak v americkej publikácií o kapele The Doors. Počas nasledujúcich rokov toto označenie rástlo na význame, no stále nebolo spájané s konkrétnou scénou alebo hnutím, a viacmenej slúžila na opis tej temnejšej stránky rockovej hudby.
Až otvorením klubu Batcave, v londýskej mestskej časti Soho, v roku 1982, vzniklo konečne miesto, kde sa stretávali gothici, a stal sa tak akýmsi epicentrom celej scény. A aj keď bol Robert Smith akýmsi rezidentom spomenutého klubu, má dodnes pocit, že je nespravodlivé radiť The Cure do klanu kapiel, ktoré sa zrodili v období, kedy gothické hnutie prevzalo opraty po pust-punkovej revolúcií.
Robert to, pre magazín Rolling Stone, vysvetlil nasledovne: „Nepovažujem The Cure za gothickú kapelu. Ja som vyrastal vo svete, kedy gothika ešte neexistovala vo forme, v akej ju poznáme a dodnes milujeme. Súčasťou tejto subkultúry som však bol osobne, nakoľko som so Stevom Severinom navštevoval klub Batcave.“
Ako ďalej dodal: „Takí The Banshees fungovali určitý čas ako goth kapela. Ale ani oni neboli skutoční gothici. Fakt je však ten, že skutočné goth kapely, ktoré boli súčasťou počiatočnej fázy hnutia, sa okolo nás motali. To boli goth kapely, ale ja som gothik nebol. Keď sa goth naplno rozbehol, ja som nahrával singel „Let´s Go To Bed“. „Pornography“ a „Hanging Garden“ sme už mali za sebou a súhlasím, že v tých skladbách cítiť gothickú atmosféru. Ale bol som ja zodpovedný za rozvoj tohto hnutia? Nie. A ak by som bol, bol by som veľmi šťastný. Nuž ale, nebol som.“
Takže, ak Robert nemá zásadný podiel na rozvoji gothickej scény, pripúšťa, že v tomto zohral určitú úlohu, aj keď viacmenej náhodne. Ako dodal, „Myslím, že sa to nevyhnutne muselo odraziť aj na mojej tvorbe. Dá sa povedať, že „Cold“, z albumu „Pornography“, znie gothicky, hlavne pre jej špecifický zvuk. Je mi jasné, že sme v tom všetkom zohrali svoju úlohu a myslím, že aj patríme k histórií gothickej scény, ale viacmenej ako taká poznámka pod čiarou.“
Na záver dodal: „The Cure jednoducho nie sú gothická kapela. Keď mi ľudia povedia, „si gothik“, tak im vždy odpoviem, že buď nikdy nepočuli hrať The Cure alebo nemajú ani poňatia o tom, o čom goth v skutočnosti je. Jedno z tých dvoch tvrdení musí byť pravda, pretože nie sme gothická kapela.“
Takže, aj keď majú The Cure vo svojom porfióliu niekoľko skladieb s gothickým nádychom, tieto len čiastočne definujú identitu kapely a Robert spomínané označenie považuje skôr za škodu, keďže sa tým odpisuje celé spektrum ich talentu.
zdroj: Far Out Magazine, 19/08/2022