Európske turné The Cure zvnútra – 12/2022 (2/3)

Gordon Masson sa porozprával s tímom ľudí, ktorý zorganizoval najväčšie turné kapely na Starom kontinente uprostred globálnej pandémie.

Happily Ever After
Nie sú to len fanúšikovia, ktorí sa dožadovali reštartu koncertných aktivít kapely. Promotéri z celej Európy hlásia pôsobivý predaj vstupenie vo všetkých 22 krajinách, ktoré kapela postupne navštívi.

„Úprimne, v podstate som zabudol, ako sú The Cure až extrémne dobrí a ako veľmi ich mám rád, kým som nezažil ich koncert v Stockholme,“ prehlásil šéf Live Nation Nordic, Thomas Johansson. „Sú autormi jedných z najlepších popových skladieb histórie a všimol som si, že dnes priťahujú mladšie publikum viac, ako kedykoľvek predtým.“

„Kapela reprezentuje skutočný rock & roll a v našich končinách sa jej skvele darí – vypredali koncert v Nórsku, ale aj v Kodani a boli veľmi blízko k vypredaniu oboch koncertov vo Švédsku.“

Vo Francúzsku sa Jules Frutos, zakladateľ Alias Production, môže pochváliť ôsmymi vypredanými koncertami. „S kapelou spolupracujem už od čias vydania ich debutového albumu „Three Imaginary Boys“ (1979) a zažil som ich vystúpenia v úplne malých kluboch napr. v Orleans, či Tours, ale aj v priestoroch, v akých hrajú bežne dnes.“

Frutos si cení prístup The Cure k francúzskemu trhu a poznamenáva, že na všetkých miestach aktuálneho turné už kapela hrala, no nie v rámci toho istého turné. „Už dávno pochopili, že hranie v provinčných mestách je niekedy jednoduchšie, než v samotnom Paríži, kde je obmedzený počet koncertných priestorov, takže spôsob vybodovania ich kariéry vo Francúzsku je na jednej strane klasický, no zároveň výnimočný.“

Aj Frutos potvrdil mnohogeneračnú príťažlivosť kapely. „Keď v roku 2019 vystupovali ako hviezdy na Rock En Seine, tak na ten deň sa vypredali vstupenky omnoho rýchlejšie, než na tie ostatné. Fastivaly navštevuje prevažne mladé publikum, ale keď som sa šiel pozrieť na The Cure, bolo to niečo výnimočné – prvé rady, najbližšie k pódiu, tvorili ľudia z dvoch, či troch generácií fanúšikov.“

Dlhodobým partnerom kapely v Španielsku je zasa Gay Mercader z Live Nation. „S kapelou spolupracujem takmer 40 rokov a je to pre mňa doslova privilégium – Martin Hopewell, ale aj samotná kapela, boli v priebehu rokov ku všetkým svojim promotérom neuveriteľne lojálni. Je to veľká zodpovednosť, pretože keď sa na Vás niekto spolieha, tak to nikdy nemôžete pokašlať.“

V súvislosti s pretrvávajúcou a stále rastúcou príťažlivosťou kapely Mercader poznamenal: „Počas pandémie som zistili, že mnohí ľudia z môjho života sú obrovskými fanúšikmi The Cure: môj právnik, ľudia pracujúci na mojom pozemku … a nie všetci z nich sú „gothici“. Fanúšikov The Cure nájdete všade.“

„Koncerty The Cure vypredávame zakaždým. Naposledy navštívili Španielsko v roku 2019, kedy vystúpili na Mad Cool Festivale v Madride. Miestna televízia prenášala ich koncert naživo a z celého festivalu pritiahli najväčšie publikum.“

V Nemecku s The Cure spolupracuje spoločnosť Karsten Jahnke Konzertdirektion, a to už od roku 1980. Dnes je to ale Ben Mitha, ktorý po svojom starom otcovi prevzal žezlo riaditeľa, a zároveň robí kapele miestneho promotéra. „Začal som s nimi spolupracovať na turné v roku 2016. Uzavrel som s nimi dohody týkajúce sa všetkých vystúpení nemeckých koncertov a rozhodne sa teším, že s nimi vyrazím na cesty v súvislosti so siedmymi koncertami v Nemecku na tomto turné.“

„Bude to zábava. Set je u nich vždy šialene dlhý, až tri hody, takže prakticky zahrajú každý svoj hit: je to úžasná šou.“

Pre Taliansko vyjednal Claudio Trotta, z Barley Art, až štyri vystúpenia – Bologna, Florencia, Padova a Miláno. Je tamojším promotérom kapely už od 1980tych rokov a ich pracovnej morálke prechováva veľkú úctu. „Pred mnohými rokmi som mal vypredaný koncert v milánskom Fórume, no Simonovi Gallupovi sa urobilo nevoľno a nebol schopný výjsť na pódium. Ocitli sme sa v situácii, keď bol Barry Hunter pripravený zaujať jeho miesto, no Simon povedal úplne jasne, „budem hrať, aj keď by som mal na pódiu zomrieť!“ Celý koncert odohral v sede, také mal vtedy bolesti. Nasledujúce tri, či štyri mesiace strávil s infekciou v nemocnici. Odvtedy je to môj hrdina. Bavíme sa to o úžasnej ľudskej bytosti s veľkom vášňou, ktorá má veľký rešpekt k publiku.“

Pri spomienke na ďalšie vystúpenie, kedy kapela odohrala koncert pod holým nebom, neďaleko Benátok, počas búrky, Trotta poznamenal: „Robertovi a kapele to bolo úplne jedno – boli do nitky premočení, ale koncert odohrali do konca. V mojom srdci a v mojej mysli patria The Cure do úplne inej ligy.“

A hoci aj Trotta vyjadril uspokojenie, v súvislosti s predajom vstupeniek, nie je to rovnaké u každého promotéra. Rakúsky promotér Alex Nessbaumer, zástupca al-x GmbH, je presvedčený, že kríza súvisiaca so zvýšením životných nákladov bráni mnohým fanúšikom v kúpe vstupenky. Napriek tomu pritiahli The Cure do viedenskej Marx Halle viac ako 8 000 fanúšikov.

„Som nesmierne ohromení ich koncertnou disciplínou – hrajú dve a pol hodiny, takže fanúšikovia dostanú presne to, za čo si zaplatili. Možno aj preto som, keď som sa prechádzal v publiku, videl veľa rodín s deťmi vo veku 8 – 10 rokov. Koncert tejto legendárnej kapely mal skutočne skvelú atmosféru.“

Nussbaumer dodal: „The Cure sú fantastickí. Zostali mi verní, pokiaľ ide o turné, za čo som im nesmierne vďačný, pretože prinášajú veľmi bezproblémovú produkciu, aj vďaka prakticky nezmenej technike a rovnakému tímu ľudí pracujúcemu na ich turné.“

Našťastie, spätná väzba z jednotlivých zastávok je neuveriteľne pozitívna. „Fanúšikovia koncerty milujú, skvele sa bavia, rovnako ako Robert s kapelou, takže sme veľmi šťastní“, dopĺňa agentka Renton.

Poznamenáva, že so zvyšujúcimi sa prípadmi Covidu, keďže sa mení ročné obdobie, si kapela a jej tím vytvorili vlastné preventívne opatrenia. „Kapela a jadro jej tímu žijú v bubline a sa vírusu vyhli čo najviac, po koncertoch sa nekonajú žiadne párty. Zatiaľ to funguje, plán sa ukazuje ako rozumný a dúfajme teda, že sa vyhneme akýmkoľvek problémom.“

>> pokračovanie