S Reevesom o turné The Cure a Robertovi – 05/2023

Pred začiatkom aktuálneho severoamerického turné poskytol Reeves Gabrels exkluzívny rozhovor pre rádio WBSM. Info o termíne vydania nového albumu však nečakajte 🙂

The Cure strávia leto na cestách po Severnej Amerike – naposledy vystúpila kapela v USA v roku 2019. V minulom roku ste však koncertovali v Európe, takže si viem predstaviť, že „stroj je už dobre premazaný“.
Reeves: No, nebolo to zasa to najľahšie turné, aké sme kedy absolovali, ale dnes, pri spätnom pohľade sa mi to javí tak, že je dobré, že sme to podstúpili. Navyše, práve sa končilo COVID-ové obdobie, takže v zákulisí sme všetci nosili rúška … aktuálne sme v Anglicku asi týždeň nacvičovali, trochu veci „oprášili“, pridali nejaké skladby … ono, keď prechádzate z kontinentu na kontinent, tak je potrebné niečo znova preskúšať, produkciu a tak, pretože je to nielen o prípadne zmene el. napätia, ale aj o cenách, keďže je rozumnejšie využívať lokálne zdroje produkcie.

V rámci turné kapela predstavila zopár nových skladieb. Vznikli tieto počas pandémie?
S novými vecami sme začali v roku 2019. Nahrávali sme v Rockfield štúdiách, kde mimochodom vznikla skladba „Bohemian Rhapsody“ od Queen … strávili sme tam dohromady pár mesiacov, so zámerom nahrať 12 skladieb a myslím, že sme nakoniec ten počet strojnásobili. A potom sa zrazu ocitnete v pozíciií, kedy to musíte dať všetko dohromady a rozhodnúť sa, čo s čím funguje … inak, boli tam veci, ktoré Robert napísal práve počas pandémie a tie sme k balíku pridali.

Videl som zopár videí nových skladieb a zdá sa, že u fanúšikov dobre zafungovali.
No áno. Publikum a ľudia všeobecne, po pandémií, sú doslova hladní po koncertoch a nových veciach. A potom tu máme ešte publikum The Cure, ktoré chce vždy viac Cure hudby, čo je nádherné.

Ako The Cure zostavujú koncertný setlist?
Rozhodovanie väčšinou prebieha medzi Robertom a Simonom. Myslím, že Robert urobí hlavný koncept, čiže zostaví set s možnosťami. A potom je tu ešte aspekt, ktorému nerozumiem a ani nechcem. To tajomstvo sa mi páči. Totiž, ak sa do setu dostane skladba „A“, potom tam musí bať aj skladba „B“ … myslím, že to súvisí s históriou, ktorej som nebol súčasťou, myslím v zmysle, že neviem, aké to bolo v štúdiu, keď sa nahrávala skladba „Boys Don´t Cry“ a podobne. Samozrejme, že mám hrubú predstavu o tom, ako bude večer čo večer vyzerať setlist, ale vždy je tam nejaká „odbočka“. Také niečo si však, keď sledujete moje pôsobenie na gitarovej scéne, viem naozaj vychutnať 🙂

Keď The Cure ohlásili toto turné, zverejnili jasné stanovisko, že nebudú využívať „dynamické ceny“ vstupeniek. Evidentne sa snažia udržať vstupenky max. dostupné a za rozumné ceny. Čo Vás viedlo k takémuto rozhodnutiu?
Tak to je niečo, z čoho som sám seba vylúčil – a to nebolo o nejakom vyhýbaní, je to len o tom, že som stále v kapele „nováčik“ 🙂 Samozrejme o takýchto veciach diskutujeme, a my si, v podstate, veci manažujeme sami. Ale samozrejme, Robert je ten Šéf. Všetko prechádza cez neho. Až potom nasleduje to, „tak chlapci, čo si o tom myslíte?“. Čo som s nimi v kapele, tak je to stále o tom istom, ako sa nakladá so vstupenkami, či už ide o skalpovanie alebo o to, kolko sú ľudia za nás ochotní zaplatiť … a roky bojujeme za to, aby boli ceny vstupeniek čo najnižšie. Odkedy som sa k nim pripojil, a to skutočne nemá nič spoločné so mnou, len to jednoducho odvtedy registrujem, čiže od roku 2012, sa kapela snaží držať ceny vstupeniek pod 50 dolárov. Takže, tento prístup už máme dlho a v tomto smere máme zbrane vždy nabité. A ak je na Robertovi jedna vec, ktorú vnímam ako neustále poctivú, tak je to to jeho „tohoto sa držme“. S čím je on spokojný, za to jednoznačne bojujeme. A pekné je na tom hlavne to, že je to celé o fanúšikoch. Neexistuje na svete väčší fanúšik The Cure, než práve Robert. On premýšľa ako fanúšik.

On dokonca zdôraznil, že takéto kroky môže podniknúť ktorýkoľvek umelec a že samotní umelci majú isté páky na to, ako sa nakladá so vstupenkami na turné.
On je vo veľkom obraze a pozná detaily všetkého. Cítim sa trochu divne, keď o ňom hovorím, v tretej osobe, ale tak to jednoducho je. Ak vie, že má pravdu alebo keď jednoducho verí, že má pravdu, tak nepopustí. Vtedy majte radšej po ruke skutočne dobrý argument … a nie je na tom nič drsné. Je to v štýle, „Nie je to tak, ako si myslíš, vidíš?“ A mám dojem, že ľudia z Live Nation, s ktorými vstupenky riešil, to skutočne rešpektovali. A ďalšia vec je tá, že Robert je skutočne zásadový človek a to oni nezmenia. To je, podľa mňa. definícia princípu.

Tak sa vráťtme teda k novej hudbe: aký je najnovší stav? Môžu fanúšikovia už čoskoro očakávať nový album?
Povedal by som, že už sa to blíži 🙂 Nech už si pod tým ktokoľvek predstaví čokoľvek – ani kapela si tým nie je istá, pretože, veci sa stále vyvíjajú. Istým spôsobom sme sa dopustili toho, čo v post-digitálnom svete nahrávania, dokonca aj v čase analógovom, že naživo hráme nové skladby, ktoré sa dajú takisto nahrať alebo nafilmovať. Myslím, že v rôznej kvalite si môžete tých 5 nových skladieb pozrieť na YouTube … Živá prezentácia ovplyvňuje ich zvukový mix, pretože máme tendenciu nahrávať každé jedno vystúpenie a ak chceme, tak môžeme niečo z toho neskôr použiť, napr. ak má Robert pocit, že niektoré z gitarových sól zahral lepšie, ako to urobil v štúdiu … Teda, nie som si istý, či toto ešte stále robíme, ale tejto možnosti sme si vedomí a je to akási nová „vráska“ umeleckej formy. Jednoducho, to je výhoda toho, že si dnes môžete nahrávacie štúdio vziať so sebou do kufra.

zdroj: wbsm.com, 10/05/2023