Domov je tam, kde je hudba Roberta Smitha – 10/1997

Rozhovor s Robertom pre MTV z obdobia, kedy začal s prácami pre budúcu kompiláciu „Join The Dots“ a finišoval s nahrávaním nových skladieb pre album „Bloodflowers“. Samozrejme, ako je zvykom, neskôr došlo k veľkým posunom ohľadne ich vydaní.

Projekt s b-stranami singlov bude pravdepodobne vydaný v trojdiskovej edícií prostredníctom oficiálnej webovej stránky kapely. Prinajmenšom pokiaľ ide o samotného Roberta Smitha, ten je vďaka technológiam absolútne slobodný.

„Zdokonalil som sa v samplovaní a používaní slučiek,“ povedal Robert Smith s nadšením zo skutočnosti, že si vybudoval svoje prvé domáce štúdio. „Dosiahol som bod, kedy môžem sedieť doma, vytvoriť demo a v nasledujúci deň dokončiť novú skladbu.“

Z toho sa dá usúdiť, že Robert trávi doma skutočne veľa času. Aktuálne nielenže pracuje na ďalšom štúdiovom albume The Cure, plánovanom na jar 1998, ale aj na zbierke rarít, b-strán singlov, skladieb zo soundtrackov a iných záležitostí z celej kariéry The Cure, na ktoré zamieril svoj zrak.

„Seriózne som sa pohrával s myšlienkou vydať tanečný album pod iným názvom a s hosťujúcimi vokalistami,“ prehlásil Robert, ktorý špekuloval nad tým, že by na tomto projekte vôbec nespieval, keďže len čo by otvoril ústa „bola by to okamžite, bez ohľadu na čokoľvek, pieseň The Cure.“

Napriek jeho tvrdeniu, že súčasné elektronické trendy by nemuseli pasovať k nálade hudby The Cure, jeho fascinácia tanečnou kultúrou potrebuje svoj priestor, hoci dodal, že „rozhodne nebudete vidieť ako obchádzam tanečné kluby v mandarínkových farbách.“

Stále nepomenovaný projekt b-strán a rarít, o ktorom začína byť presvedčený, že bude pozostávať až z troch CD, bude s najväčšou pravdepodobnosťou dostupný online, cez oficiálny web The Cure. „Za tie roky sme vypredukovali toľko vecí, ku ktorým je zložité sa dostať a toto je tá najlepšia vec pre hard-core fanúšikov, ktorí chcú vlastniť naše soundtrackové skladby z 1980tych rokov, ako aj soundtrack k 20-minútovému filmu, ktorý sme použili na turné k albumu „Kiss Me Kiss Me Kiss Me“, z ktorého vlastním jedinú kópiu, a potom je tu ešte niekoľko ďalších vecí, o ktorých vedia skutočne len tí najzarytejší fanúšikovia kapely.“

Robert začal kompilovať materiál v apríli tohto roku a postupné zhromažďovanie skladieb, prevzatých zo všemožných málo známych bootlegov, medzi ktorými je aj jediný singel kapely naspievaný v španielčine, trvá dlhšie, než si pôvodne predstavoval. „Ešte stále sa snažím vystupovať niektoré pásky. Síce mám nejaké vlastné, ale musel som sa prehrabávať aj v zbierke starých kotúčových pások mojich rodičov, ako aj plagátmi a podobnými záležitosťami. Musím si k tomu doslova sadnúť, vypočuť si to, niečo z toho je veľmi príjemné, iné zasa veľmi únavné.“

Jennifer Dickert (22), webmasterka fanúšikovskej stránky MintCar, uviedla, že mailing listy The Cure, Babble a Descent, posledné mesiace doslova chŕlili informácie o možnost vydania kolekcie b-strán. „Všetci sme boli zvedaví, či kolekcia b-strán bude sprevádzať novú, singlovú kompiláciu „Galore“,“ spomenula Jennifer, ktorá svoje stránky spustila začiatkom tohto roka.

Obzvlášť nadšená bola z informácie o kolekcií b-strán, nakoľko tie má vo svojej zbierke len vo forme vinylov, ktoré dnes už veľmi nepočúva. Medzi piesňami, ktoré by v zbierke chcela mať, sú rarity ako „Fear Of Ghosts“ a „This Twilight Garden“, ktorú pokladá za vôbec najlepšiu skladbu The Cure.

Technológia domáceho nahrávania už ovplyvnila nahrávanie ďalšieho, 13-teho albumu The Cure. „Mať možnosť nahrávať doma, čo som urobil v prípade piatich, či siedmych už nahratých nových skladieb, priniesol späť technickú stránku kapely, ktorú sme posledné roky postrádali,“ povedal Robert.

Kapela sa teda vrátila k starému spôsobu nahrávania, kedy môže zavolať bubeníka Jasona Coppera a dožadovať sa od neho tempa 120 bpm, čo sa nahrá, doma sa z toho vytvorí slučka a popoludní môže byť skladba nahratá. „Táto moja osobnosť, s jedinečným zámerom, im veľmi chýbala.“

Ďalšou zmenou je možnosť výpomoci zvonku, ktorú podnietila Robertova spolupráca s bývalým gitaristom projektu Tin Machine, Reevesom Gabrelsom, na skladbe „Wrong Number“, ktorá sa objavila aj na kompilácií „Galore“. „Spolupráca s Reevesom ma priviedla do oblasti, kde som so zvyškom kapely otvorene debatil o mojom odhodlaní spolupracovať s ľuďmi mimo kapely,“ povedal Robert. „Rozšíri to náš záber a umožní mi to experimentovať postupmi, ktoré zmenia spôsob, akým píšem piesne.“

Robert dodal, že už kvôli spolupráci oslovil niekoľkých ľudí, no nebol ochotný mená zverejniť. Medzi jeho nové obľúbené skladby patrí aj „Another Happy Birthday“, ku ktorej uviedol, že „je odlišná od všetkého, čo The Cure doteraz urobili. Nie je to skladba typu verš – refrén – verš, ale viac plynulejšia.“

zdroj: MTV, 10/10/1997