Bicí klub (09/2023)

Novembrové vydanie magazínu Uncut prinesie krátky rozhovor s Lolom Tolhurstom a Budgiem ohľadne ich spoločného projektu s Jacknife Leem.

Takže je to ten chlapík z The Cure a ten z The Banshees. Aký druh nahrávky spolu vyprodukovali? Rozhodne nie takú, ktorá by pripomínala dve spomenuté kapely. Lol Tolhurst sa s magazínom Uncut porozprával o albume „Los Angeles“, ktorý tento niekdajší bubeník a klávesák The Cure vytvoril s kamarátom a perkusionistom Budgiem a producentom Jacknife Leem, spolu s hosťujúcimi vokalistami. Výsledkom je jedna z najzaujímavejších, eklektických a fascinujúcich nahrávok roku 2023.

Tolhurst, Budgie a Jacknife Lee, títo post-punkoví „paličkári“, sa po prvýkrát spolu stretli v decembri 2018. Budgie bol práve v Los Angeles, kde hral s Johnom Grantom, keď ho Lol Tolhurst pozval na obed, spolu s Kevinom Haskinsom z Bauhaus, výsledkom čoho bolo rozhodnutie spolu niečo skomponovať.

„Držali sme sa tej zásady: všetci bubeníci sú kamoši,“ povedal Tolhurst. Bohužiaľ, po niekoľkých spoločných sedeniach Haskins projekt opustil, pretože „Bauhaus ho k sebe povolali“, a zrazu sa objavil pocit, akoby veci zastali. „Znelo to všetko tak, ako kedysi,“ ozrejmí Budgie, ktorý sa do rozhovoru pripojil online z Berlína, „a to bolo presne to, čo sme nechceli. Potrebovali sme nájsť niekoho, kto tomu rozumel a pomohol by nám napredovať.“

Tolhurst sa poznal s producentom Jacknife Leem a keď títo dvaja navštívili jeho domáce štúdio Irishman´s Topanga Canyon, objavili tam „skutočne veľkú zbierku vinylov,“ dodá nadšene Tolhurst. „Chodili sme tam každý deň, posedávali a počúvali nahrávky. Potom sme povedali, „dobre, budeme nahrávať veci tak, ako sme to zvykli v mladosti. Jednoducho si spolu sadneme v miestnosti a každý niečo prihodí“.“

„Bolo to v štýle, „Čo sa udeje, keď do tejto slučky pridáme toto a tamto?“,“ vysvetľuje Budgie. „Môžem to prirovnať k bezstarostnému obdobiu v The Banshees, kedy sme celý víkend strávili rozpracovávaním nápadov a sledovali kam nás privedú. Spočiatku sme mali v úmysle vyprodukovať inštrumentálny album, lenže následne prišla pandémia.“

Trojica tak zostalo v rukách množstvo času. „Premýšľali sme, „čo by sme ešte mohli urobiť?“,“ spomína Tolhurst. „Skúsme teda nejakých vokalistov.“ Budgie sa počas festivalových vystúpení s Johnom Grantom stretol s Jamesom Murphym z LCD Soundsystem („vždy mal po ruke ten najlepší kávovar“) a takisto sa o ich plánoch zmienil Bobbymu Gillespiemu „počas tej najtriezvejšej debate, akú sme kedy absolvovali“. Výsledok? Bobbyho nezameniteľný vokál možno počuť hneď v troch skladbách, vrátane psychedelickej, gospelovým zborom obohatenej „This Is What It Is (To Be Free)“, zatiaľ čo Murphy naspieval, značne lakonicky, skladbu „Los Angeles“, z ktorej sa nakoniec stala titulná skladba samotného albumu.

Lee presvedčil svojho dublinského kolegu, The Edge-a z U2, aby na album prispel nejakými gitarovými partami, ktoré sa skvele vynímajú v naliehavom techno tracku „Noche Oscure“ a sountrackovo ladenej „Train With No Station“. Avšak menej „hviezdne“ záležitosti albumu „Los Angeles“ patria práve k tým najpútavejším. Kombinácia desivej harfy Mary Lattimeore a odvážneho mrmlania Lonnie Hollyho premenila skladbu „Bodies“ na strhujúcu záležitosť a Leon Thomas z Pan Amsterdam zasa napäté zvukové plochy skladby „Travel Channel“ predviedol v štýle Gil Scott-Herona.

Uvidí sa, aké jednoduché bude opäť spojiť všetkých týchto ľudí v prípade, ak sa budú naďalej formovať plány na prípadné živé koncerty. „Ak sa väčšinu týchto ľudí podarí dostať v tom istom čase na jedno pódium, bude to doslova Božie dielo,“ priznáva Tolhurst, hoci Lee im neustále pripomína, že bude potrebné, aby práve oni boli stredobodom diania. Ako dodáva Budgie, „Jacknife nám povedal, „Je na Vás chlapci, aby ste získali späť svoju úlohu v tomto príbehu“.“

zdroj: Uncut, 11/2023