DigiDesign 2007

The Cure v priestoroch Austrálie

Zabezpečiť trojhodinové vystúpenie zahrňujúce skladby z doslova 30-ročného katalógu a naservírovať to zvukovo správe netrpezlivému publiku v melbournskej Rod Laver aréne v nedeľu v noci, to je pre The Cure asi najdôležitejšie. Pre FOH inžiniera Michaela Brennana bolo rozhodnutie použiť pre tento koncert, ako aj celé turné, systém Digidesign® VENUE D-Show® v podstate jednoznačné, aj keď sa neustále snaží zdokonaľovať mix bez použitia pohodlných „vyhladzovacích“ sústav.

„Je to úžasné. Dnes môžem ísť v podstate kamkoľvek, prenajať si tam VENUE pult, napojiť tam môj mix a žiadne iné zariadenie potom nepotrebujem, všetko potrebné je totiž v tom pulte,“ povie Michael. „Hoci každú noc je mix zdokonaľovaný, pretože pridávam stále viac a viac zvukov s Robertovými nastaveniami, s ktorým spolu stále masírujeme a vyhladzujeme zvuk.“

Michael nám prezradil, že pre toto turné majú The Cure naskúšaných 77 skladieb, a pre ktorúkoľvek sa môžu rozhodnúť kedykoľvek, a tieto zahrňujú klasiky ako „10:15 Saturday Night“, ako aj novšie záležitosti („alt.end“). S takýmto rozsahom nahrávok, ktoré v sebe zahŕňajú zvukové prvky troch absolútne odlišných hudobných dekád, využíva Michael VENUE systém s pokusom napodobniť tónovú kvalitu ich originálnych skladieb.

„Snažím sa ladiť tónovú kvalitu, hlavne u tých najstarších skladieb, jednak na úroveň, akú som vnímal, keď som tie skladby počul po prvýkrát na mojej stereosúprave, a jednak na úroveň, akej sa dožaduje publikum,“ dodáva Michael.
„S pultovými efektami, uloženými nastaveniami a hlavne s využitím podporných nástrojov (Digidesign® Pro Tools™) som bol schopný toto bez problémov dosiahnuť, dokonca aj viac.“

Michael spolu s The Cure strávil celé dva týždne v londýnskych filmových štúdiách, kde spolu pripravovali aktuálne turné. Každý deň frontman The Cure, Robert Smith, zostavil setlist s informáciami obsahujúcimi BPM, nástrojové vybavenie, hlavné ukazovatele a najdôležitejšie momenty, ktoré považoval za kľúčové v každej skladbe.

„Musíte mať jasnú predstavu, v čom spočíva hnacia sila skladby, či už je to bassa, digitálne bicie, gitarové melódie alebo vokály,“ pokračuje Michael. „Ak už toto máte jasne identifikované, tak to musíte zdôrazniť správnou kvalitou mixu, aby boli hlavné melódie aj náležite počuť.“

Potom už skupina môže s Michaelom pracovať na kompletnom materiály a neustále vylepšovať zvuk do momentu, kedy sú s ním všetci spokojní. Michael zároveň uviedol, že keď je už raz nastavenie nejakého prvku, či celej skladby, skompletizované, tak sa uloží pre neskoršie „vyvolanie“ a prejdú na ďalšiu skladbu.

„VENUE je tak všestranný, že kedykoľvek môžete akokoľvek meniť uložené nastavenia,“ hovorí Michael. „Mimochodom, turné začíname s naprogramovaním mixu na 80-90%.“

Michael zároveň prezradil, že Robert je enormne zapletený do všetkých úrovní celého procesu, je veľmi profesionálny a má neskutočne citlivý sluch. Toto nám potvrdil aj monitorovací inžinier turné Rob Elliott.

„Robert je veľmi zručný a má neuveriteľný sluch,“ hovorí Rob. „Niekedy počas zvukovej skúšky zabehne za monitorovací panel a upravuje equalizérom svoje vokály.“

Ďalšou dôležitou vecou pre Michaela je neprerušovaná integrácia s Digidesign® Pro Tools™. Aj počas skúšok na turné Michael nahrával všetko na Pro Tools™, aby si to následne mohol Robert všetko vypočuť. Je to podľa neho neoceniteľný nástroj a ako jemu, tak aj Robertovi pomohol dosiahnuť a vyladiť zvuk do formy, akú ste mohli zažiť na koncertoch.

„Zvuk mne vyviedli na pult a všetko nahrávali priamo na Pro Tools-y,“ spomína Michael. „Neskôr som mohol veci ladiť na svojom laptope alebo priamo pred Robertom, ktorý si to následne všetko mohol vypočuť. Potom sme jednoducho mohli prísť na miesto koncertu s nastaveným zvukom, s ktorým bol Robert spokojný a jednoducho celú scénu „postaviť“ podľa jeho predstáv.“

Pro Tools™ sa takisto používa na každom koncerte. Michael prezradil, že na každom koncerte nahrával výstupný FOH mix a po koncerte si Robert vždy vypočul nahraté cd a mohli následne diskutovať o možných vylepšeniach.

Takisto dodal, že široká škála efektov a pluginov dostupných vo VENUE bola užitočná počas každého veľkého koncertu. Napr. Michael nastavil 4 bassové linky a na všetky použil kompresiu, ktorú umožňuje plugin Joe Meek.

„Zistil som, že touto kompresiou dostupná na pulte sa dá dosiahnuť fantastický zvuk,“ hovorí Michael. „Počas turné som vyskúšal som množstvo externých kompresií , všetky dokázali množstvo príjemných vecí, ale nakoniec na ich použitie nebol ani dôvod, keďže všetko potrebné je obsiahnuté v pulte.“

Trochu „poškvrníme“ Roberta tým, že pred šiestimi mesiacmi mixoval zvuk pre koncert Mogwai, no po chvíli prišiel so skupinou Michael a v relatívne krátkom čase všetko s VENUE systémom krásne ozvučil.

zdroj: digidesign.com, 27/08/2007